• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • المحكمون
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول
  • التسجيل
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
أبجديات
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 15 (2020)
المجلد المجلد 14 (2019)
المجلد المجلد 13 (2018)
المجلد المجلد 12 (2017)
المجلد المجلد 11 (2016)
المجلد المجلد 10 (2015)
المجلد المجلد 9 (2014)
العدد العدد 9
المجلد المجلد 8 (2013)
المجلد المجلد 7 (2012)
المجلد المجلد 6 (2011)
المجلد المجلد 5 (2010)
المجلد المجلد 4 (2009)
المجلد المجلد 3 (2008)
المجلد المجلد 2 (2007)
المجلد المجلد 1 (2006)
صلاح سالم, عبد العزيز. (2014). النقوش التسجيلية في الفنون الإسلامية بالمغرب الأقصى (خلال العهدين الموحدي والمريني) ’دراسة أثرية فنية‘. أبجديات, 9(9), 55-76. doi: 10.21608/abgad.2014.56804
عبد العزيز صلاح سالم. "النقوش التسجيلية في الفنون الإسلامية بالمغرب الأقصى (خلال العهدين الموحدي والمريني) ’دراسة أثرية فنية‘". أبجديات, 9, 9, 2014, 55-76. doi: 10.21608/abgad.2014.56804
صلاح سالم, عبد العزيز. (2014). 'النقوش التسجيلية في الفنون الإسلامية بالمغرب الأقصى (خلال العهدين الموحدي والمريني) ’دراسة أثرية فنية‘', أبجديات, 9(9), pp. 55-76. doi: 10.21608/abgad.2014.56804
صلاح سالم, عبد العزيز. النقوش التسجيلية في الفنون الإسلامية بالمغرب الأقصى (خلال العهدين الموحدي والمريني) ’دراسة أثرية فنية‘. أبجديات, 2014; 9(9): 55-76. doi: 10.21608/abgad.2014.56804

النقوش التسجيلية في الفنون الإسلامية بالمغرب الأقصى (خلال العهدين الموحدي والمريني) ’دراسة أثرية فنية‘

المقالة 2، المجلد 9، العدد 9، 2014، الصفحة 55-76  XML PDF (8.97 MB)
نوع المستند: المقالة الأصلية
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/abgad.2014.56804
المؤلف
عبد العزيز صلاح سالم
قسم الآثار الإسلامية، کلية الآثار، جامعة القاهرة
المستخلص
This study is one of the significant researches that accurately traces the development of documentary inscriptions in Islamic arts, most particularly in Morocco.
 
The importance of this study lies in tracing the development of documentary inscriptions in Islamic arts in Morocco during the rule of Almohad and Marinid dynasties, in addition to identifying their contents, highlighting their artistic patterns, and emphasizing the diversity of their materials and the various methods of their implementation in different materials; including stone, gypsum, metal, wood, pottery, porcelain, and more. The study classifies these inscriptions according to their historical chronology and artistic style, providing an accurate scientific description that can help scholars, researchers, and specialists clearly document the history of the inscriptions lacking the  date or place of manufacture.
 
The study analyzes Almohad and Marinid documentary inscriptions and clarifies the historical and archaeological implications of those inscriptions, through tracing the names and titles mentioned in them and interpreting related issues. It also highlights the reciprocal influences on the documentary inscriptions in Moroccan applied arts during the Almohad and Marinid dynasties, received from either the Islamic East or Andalusia. In addition, the study sheds light on the most important centers for manufacturing the materials of those inscriptions and their most famous manufacturers, all of which add a new value that effectively contributes to tackling many historical incidents, and political and social issues posed by the inscriptions in Morocco.
الكلمات الرئيسية
النقوش التسجيلية؛ الفنون الإسلامية؛ المغرب الأقصى؛ العهد الموحدي؛ العهد المريني
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 18
تنزیل PDF: 132
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.